واکسن آنفلوانزا خطر بستری بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را به دلیل سکته ی مغزی و نارسایی قلبی کاهش می دهد

25 ژوئیه 2016- با توجه به تحقیقات جدید احتمال بستری افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که واکسن آنفلوانزا دریافت می کنند به دلیل انفارکتوس میوکارد، سکته ی مغزی و نارسایی قلبی کمتر است. این تحقیق درمجله ی CMAJ(مجله ی انجمن پزشکی  کانادا) منتشر گردید.

دکتر vamosنویسنده ی این مقاله از گروه مراقبت های اولیه و بهداشتی کالج امپریال در انگلیس می گوید: در این مطالعه ی بزرگ مبتنی بر جمعیت، تزریق واکسن آنفلوانزا به افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با کاهش نرخ بستری در بیمارستان به دلیل بیماریهای حاد قلبی-عروقی، تنفسی و کاهش مرگ ومیر (به همه ی دلایل) در طی 7 فصل آنفلوانزا همراه بوده است.

افراد مبتلا به دیابت نوع 2 درمعرض خطر بیماریهای قلبی-عروقی بیشتری نسبت به جمعیت عمومی هستند، در بسیاری از کشورها تزریق این واکسن به افراد دیابتی، بخصوص افراد مسن و افرادیکه به چندین بیماری بصورت همزمان مبتلا هستند( اگرچه در مورد اثربخشی واکسن آنفلوانزا در این گروه اطمینان کاملی وجود ندارد) توصیه می شوند،

محققان در این مطالعه 124503 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 را بررسی کردند. آنها علاوه بر در نظر گرفتن خصوصیات جمعیتی، اجتماعی و بالینی، به بررسی وضعیت بیماران در ماههای تابستان که وقوع  آنفلوانزا پایین تر است، پرداختند. این کار برای درک بهتر تفاوتهای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که واکسن  آنفلوانزا را دریافت کرده اند با افرادیکه این واکسن را دریافت نکرده اند، پرداختند.

 محققان از دوره ی تابستان برای تنظیمات بیشتر و درک بهتر تفاوت بین افراد واکسینه شده وغیر واکسینه استفاده نمودند. پس از این تنظیمات دانشمندان دریافتند که واکسیناسیون با کاهش بستری در بیمارستان در طول فصول آنفلوانزا بمیزان 19 درصد به دلیل حمله ی قلبی (انفارکتوس حاد میوکارد) و 30 درصد به دلیل سکته ی مغزی درمقایسه با گروهی که واکسینه نشده اند، همراه بوده است. همچنین میزان مرگ و میر در بیمارستان برای افراد واکسینه شده نسبت به بیماران غیر واکسینه  24 درصد پایین تر بود.

تاکنون در مطالعات اندکی تأثیرات واکسن آنفلوانزا بر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ارزیابی شده است.

 نویسندگان مقاله نتیجه گیری نمودند که واکسن موجود دارای مزایای قابل توجهی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 است که از جمله  به حفاظت از این افراد در برابر بستری شدن در بیمارستان به دلیل  نتایج حاد قلبی عروقی می توان اشاره کرد. این یافته ها اهمیت تزریق این واکسن را بعنوان بخشی از پیشگیری  ثانویه ی جامع برای این جمعیت در معرض خطر نشان می دهد.

 منابع:

CMAJ, July 2016 DOI: 10.1503/cmaj.151059

<www.sciencedaily.com/releases/2016/07/160725133726.htm